Groenten die sierbloemen geven

Groenten die sierbloemen geven

Bericht» di 17 jun 2014, 22:37

Je zou het bijna vergeten maar groenten zijn eigenlijk gewone planten die we echter nooit volledig laten uitgroeien. Groenten zijn eigenlijk planten die we heel jong oogsten en opeten.
Hierdoor weten de meeste mensen niet dat groenten die niet geoogst worden na een tijdje ook bloemen krijgen. En zelfs hele mooie!
Probeer eens de minst gelukte wortelen te laten staan in plaats van op de composthoop te gooien. Je zal na een tijdje een mooi scherm van kleine, witte bloempjes krijgen. Zelfs sla krijgt bloemen als je ze lang genoeg laat staan. Bloemkool is - zoal de naam het zegt - gewoon een grote bloemknop die wij eten. Laat de bloemkool verdergroeien en de witte 'bol' opent zich om vele bloempjes te laten zien.
De bloemen op de foto zijn afkomstig van schorseneren. Ga zelf eens experimenteren en kijk welke bloemen er uit je groenten tevoorschijn komen!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Mr. Ecotuinweetjes

Re: Groenten die sierbloemen geven

Bericht» zo 29 jun 2014, 18:30

In mijn tunnel laat ik altijd enkele verschillende slakroppen doorschieten. Ze produceren niet alleen mooie bloemen; ze produceren (geweldig veel) zaad. Deze zaaien zich zonder mijn toedoen uit. Ik koop al 10 jaar geen slazaad meer en oogst sla vanaf de lente tot ver in de zomer.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Woelmuizenier op ma 30 jun 2014, 11:06, in totaal 1 keer bewerkt.
Woelmuizenier

Re: Groenten die sierbloemen geven

Bericht» zo 29 jun 2014, 19:16

De stap die volgt op de bloei - het vormen van zaad - is inderdaad iets waar de meeste moestuiniers zich niet bewust van zijn. Wij gaan proberen de mensen te overtuigen om hun eigen groentezaad te produceren, zoals jij dat doet.
Mr. Ecotuinweetjes

Keer terug naar Groenten