Wit schimmelachtige beestjes? [dopluizen]

Wit schimmelachtige beestjes? [dopluizen]

Bericht» zo 13 jul 2014, 18:35

Hallo,

Een hortensia heeft allemaal witte aantastingen. Ik weet niet of het een schimmel is of kluwen van beestjes, maar het doet in geen geval de struik goed. Opvallend is dat alleen deze hortensia het heeft. Andere hortensia, struiken en planten hebben het niet, ook niet als ze direct tegenaan of onder groeien. Daaarom dat ik toch aan een ziekte denk. Wie weet wat het is en hoe ik het kan behandelen?

Enkele foto's ter verduidelijking.

blad1.png

blad2.png

blad3.png
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Leontien

Re: Wit schimmelachtige beestjes?

Bericht» ma 14 jul 2014, 15:27

Hallo Leontien,

Het gaat duidelijk om de wollige dopluis en van de drie soorten die in de lage landen leven is het hoogstwaarschijnlijk de hydrangeadopluis (Pulvinaria hydrangeae).

Uit ervaring weten we dat belagers dikwijls minder sterke planten kiezen die niet op de juiste plaats staan. Dat kan verklaren waarom er slechts één plant is aangetast. Een website over biologische bestrijding meldt dit:

"Bij geringe aantasting kun je de dopluizen doodknijpen of doodwrijven en vervolgens met een krachtige waterstraal wegspuiten. Ook kun je de bladeren bespuiten met een oplossing van groene zeep of afwasmiddel in water.
Ernstig aangetaste planten kun je het best helemaal terugsnoeien. Gooi de takken en bladeren in de biobak, niet in de composthoop!
Wanneer de aantasting blijft terugkomen, is de enige remedie alle aangetaste planten te verwijderen en minstens een jaar te wachten voor je nieuwe neerzet.
Let ook op of andere planten in de tuin waarop deze luis kan voorkomen, in het bijzonder Hulst (Ilex), Linde, Viburnum, Esdoorn, Euonymus, Magnolia, Kastanje en Camelia, niet besmet zijn en daardoor voor nieuwe besmettingen kunnen zorgen. Zo ja, onderneem direct actie.
"

Onze manier om bladluizen aan te pakken door het verstuiven van water met enkele druppels van een ecologisch wasmiddel kan dus hier ook toegepast worden. Aangezien Hyndrangea gemakkelijk teruggroeit na een snoeibeurt zouden wij echter meteen kiezen om de aangetaste takken te snoeien. En zoals de site meldt: gooi de takken niet op de composthoop maar wel bij het groenafval of de biobak.

Dit is de link van de website over de biologische bestrijding: [KLIK HIER]
Mr. Ecotuinweetjes

Bericht» ma 14 jul 2014, 20:57

Dank u wel Mr. Ecotuinweetjes!

Ik ga morgen meteen aan de slag. Ik ga een combinatie van snoeien en bestrijden toepassen. Mocht dat niet genoeg zijn, dan snoei ik de struik helemaal terug. Wel jammer omdat hij nu prachtig in bloei staat. Ik laat over een paar weken weten wat het resultaat is.
Leontien

Bericht» di 15 jul 2014, 11:36

Graag gedaan! We zijn benieuwd wat het resultaat zal zijn binnen enkele weken.
Mr. Ecotuinweetjes

Bericht» do 14 aug 2014, 18:58

Hallo, :)

De dopluizen zijn na één heel grondige behandeling helemaal verdwenen!

De ergste besmette takken heb ik weggesnoeid en dichtgesmeerd met een harsachtige subtantie. De bladeren die helemaal vol zaten heb ik ook weg gehaald. Daarna heb ik alle resterende dopluizen verwijderd met een katoenen doek en een ecoveroplossing. Omdat de besmetting mog veel erger was dan ik eerste dacht, heb ik ook nog besloten om de hele struik nog eens extra te behandelen met een lichte groenezeep oplossing met een beetje spiritus erin. Ik weet dat dit laatste niet bepaald milieuvriendelijk is. :?

Hoe dan ook de dopluizen zijn weg! Heel erg bedankt! :D
Leontien

Bericht» do 14 aug 2014, 20:16

Hallo Leontien, we zijn heel blij dat de dopluizen verdwenen zijn! :-) We zijn benieuwd om te horen of je hortensia nog dit seizoen nieuwe scheutjes zal krijgen.
Mr. Ecotuinweetjes

Keer terug naar Ziekten