Bladcompost

Blogs, nieuws, links, ecotips

Bladcompost

Bericht» do 20 nov 2014, 00:22

Vroeger ging ik ook op bladerjacht en gebruikte de 'opbrengst' gedeeltelijk als mulch onder struiken.De rest werd op de composthoop gegooid. Sinds ik een totaal-mulch systeem toepas is mijn komposthoop nog slechts voorbestemd voor keukenafval omdat ik deze 'afval' om esthetische redenen niet onmiddelijk in de tuin wil verspreiden. Tuinafval blijft terplaatse liggen. De bladeren van mijn bomen ook. Ik krijg elk jaar ca. 1 m³ bladeren van mijn buren. Opgeruimd staat netjes, weet je wel ;)
Die gebruik ik dan ook om te mulchen.
Bij het lezen van http://ecotuinweetjes.blogspot.de/2014/ ... n-een.html vroeg ik me dan toch af of bladeren afzonderlijk composteren toch een ander nut kan hebben. Elk jaar koop ik een paar zakken zaaikompost (hopelijk van propere kwaliteit). Ik heb ooit eens geprobeerd mijn 'normale' kompost te stomen. Het resultaat was een plakkerige boel die ik niet als zaaimedium kon gebruiken.
Misschien ware zuivere bladcompost de oplossing?
Iemand met ervaring?
Woelmuizenier

Re: Bladcompost

Bericht» do 20 nov 2014, 14:33

Heb geen jarenlange ervaring of iets dergelijks. ;) Wel dit interessante filmpje http://www.youtube.com/watch?v=n9OhxKlrWwc 8-)
Holland

Bericht» ma 08 dec 2014, 15:34

Ik ben altijd zeer enthoesiast wegens TEDx lezingen. Dit jaar zal ik de bladeren separaat composteren, wel zonder eerst te hakselen daar ik een hakselaar heb met walstechniek i.p.v. snijtechniek. Deze is eerder geschikt voor twijgen e.d. Bedankt voor de link.
Woelmuizenier

Bericht» ma 08 dec 2014, 19:56

Ik ben benieuwd hoe de evolutie van jouw bladcompost zal gaan. Misschien een ideetje voor een nieuwe tekst op je blog? ;-)
Mr. Ecotuinweetjes

Bericht» ma 08 dec 2014, 21:52

(On)gelukkiglijk heeft mijn buurman ingezien dat de bladeren van zijn notelaar toch beter ter plaatse blijven liggen. 'k Zal dus ergens anders moeten rondsnuffelen :cry:
Het eventuele logje volgt dan wel.
Woelmuizenier

Bericht» di 09 dec 2014, 20:58

Ik was vandaag op het kerkhof en daar lag zoveel blad. Zat te denken wat als je nu een dag de vrijwilligers zal helpen opruimen en meteen t blad meenemen. Gebruiken ze zelf daar toch niet. Als je echt veel blad wil zal je het haast in zo een hoek moeten zoeken. Zag dat particulieren hun blad zelfs op marktplaats zette, zelf opharken. Maar vind dat persoonlijk iets te ver gaan. Wel voor een sociaal doel, maar niet voor een onbekende particulier.
Holland

Bericht» di 09 dec 2014, 21:59

Vroeger ging ik naar het stadspark en wachtte tot de ruimdienst al het blad op hopen geblazen had. Ik had mijn gerief en zij minder werk. :)
Woelmuizenier

Bericht» wo 10 dec 2014, 22:15

Dat is een goeie :-) Vandaag zag ik enkele mensen van de groendienst afgevallen lorkennaalden bijeen blazen. Zou dat een specifieke bladaarde opleveren?
Mr. Ecotuinweetjes

Bericht» wo 10 dec 2014, 23:36

'kZou ze zeker gebruiken om rhododendrons en hortensias te mulchen .
Woelmuizenier

Bericht» di 16 dec 2014, 17:44

Goed idee, maar de groendienst had alles al zelf verwerkt. Iets om te onthouden voor de volgende herfst.
Mr. Ecotuinweetjes

Keer terug naar Actueel