De rol/plek van een vijver in een natuurlijke tuin?

De rol/plek van een vijver in een natuurlijke tuin?

Bericht» zo 16 nov 2014, 21:30

Een goedenavond,

Vanmiddag zat ik de filmpjes van "Natur im garten" van de Oostenrijkse televisie te kijken en die man zei dat de natuurlijke vijver een zeer belangrijk onderdeel was van de natuurlijke tuin. Een biotoop op zichzelf(de vijver) die bijdroeg aan de grotere biotoop (de tuin). Maar wie kan mij eenvoudig uitleggen waarom? Want dat deed hij dan weer niet.

Brengt een vijver zoveel nuttige voordelen met zich mee in een tuin? Insecten etc? In mijn ogen staat een vijver synoniem voor veel onderhoudswerk en muggen ;) Maar dat heb ik van horen en zeggen, thuis hebben we namelijk geen vijver.

Bijvoorbaat dank voor uw reacties.
Holland

Re: De rol/plek van een vijver in een natuurlijke tuin?

Bericht» ma 17 nov 2014, 21:50

Dit is een goede vraag. Een vijver is letterlijk 'een aangelegde plas water in een tuin of park'. Het is dus iets kunstmatig, door de mens gecreëerd. Het is dus niet per definitie ecologisch. Alleen als die 'plas water' zo aangelegd is dat hij de natuur nabootst is hij ecologisch en heeft hij grote natuurwaarde.

Bij een ecologische of natuurlijke vijver denken wij in de eerste plaats aan een poel. Dat is een omsloten, stilstaand en ondiep water dat ook in die vorm in de natuur voorkomt. Als je een natuurlijke poel wil, dan gebruik je geen kunststof als waterdichting, maar wel klei. Zo'n poel heeft een grote ecologische waarde omdat het een ideaal biotoop is voor amfibieën en insecten. Bij amfibieën denken we aan salamanders, kikkers en padden. Bij de insecten denken we aan insecten die op en in het water leven, maar ook aan insecten die op de oeverplanten leven. Als je dat allemaal voor ogen houdt, dan kan je je inbeelden dat zo'n natuurlijke poel een schat aan biodiversiteit herbergt.

Dit is een link met wat extra uitleg over poelen:
http://www.lne.be/themas/natuur-en-milieueducatie/nmerond/vergroening/kiezen/groenvormen/poelen

Misschien zijn er nog andere vormen van ecologisch waardevolle vijvers, we zouden het graag horen van andere gebruikers.
Mr. Ecotuinweetjes

Bericht» di 18 nov 2014, 09:17

Bedankt voor uw antwoord!
Maar zijn er ook belangrijke effecten van zo een poel voor de rest van de tuin te noemen? Nuttige insecten of iets dergelijks? Wat maakt die poel een belangrijke schakel? Is dit alleen voor de natuur of ook voor je eigen planten/gewassen?
Holland

Bericht» di 18 nov 2014, 13:32

Dit filmpje verduidelijkt ook een aantal functies die een vijver kan hebben binnen een tuin:

http://www.youtube.com/watch?v=Clvg0hedu_E
Holland

Bericht» di 18 nov 2014, 18:20

Insecten zoals libellen zijn roofdieren die andere insecten eten die misschien plaaginsecten zijn voor gewassen in bijvoorbeeld een moestuin. Libellen vliegen veel verder dan de omtrek van een vijver of poel. Daar naast is een poel ook een drinkplaats voor vogels en zoogdieren. Misschien komt dat aan bod in het filmpje, ik moet het nog bekijken.
Mr. Ecotuinweetjes

Bericht» di 18 nov 2014, 19:17

Klopt! Een ander interessant punt uit het filmpje vind ik de vijver als warmte vasthoudende warmtebron :)
Holland

Keer terug naar Poelen & vijvers